21 nov 2012

Kto je vizionár?

vizionár

Vizionár. Tento prívlastok sa často spája s tými najväčšími podnikateľmi ako Henry Ford, Steve Jobs či Tomáš Baťa. Vizionárstvo je považované za nejakú nadprirodzenú schopnosť predvídať, snáď danú olympskými bohmi len niekoľkým vyvoleným. Je to ale skutočne tak?

Zhruba rok po smrti Steva Jobsa, internetom preletela správa o jeho vizionárstve.

Bol to úryvok z jednej prednášky roku 1983:

Do knižky plánujeme umiestniť neuveriteľne výkonný počítač, aby ste ho mohli nosiť zo sebou. Chceme aby bola bezdrôtová, takže sa nebudete musieť k ničomu pripojiť. A budete môcť komunikovať s ďalšími počítačmi.

Všetci vieme, čo sa stalo 27 rokov po tejto prednáške. Bol na trh uvedený iPad prvej generácie (s pripojením na internet) – čo je v podstate počítač veľkosti brožúrky s možnosťou komunikovať s ostatnými. Voilá – a máme tu vizionára.

Teraz sa pozrime na niekoho iného – zakladateľa Virgin group Richarda Bransona.

V roku 1986 robil interview pre jedny britské hudobné noviny. Titulok znel „Bransonova bomba“:

Povedal som, že plánujem dať každý album a singel na prenosný počítačový aparát, ktorý si budú môcť poslucháči kúpiť, pustiť si album, ktorý chcú a počúvať ho cez minislúchadlá. Povedal som, že to bude revolúcia v hudobnom priemysle – a ľudia mi uverili. Zavolalo mi niekoľko zúfalých šéfov veľkých nahrávacích spoločností, prosili ma, aby som nič také nedával na trh. Hovorili mi, že by to bol koniec hudobného priemyslu.

O 15 rokov neskôr predal Apple svoj prvý iPod, o 19 rokov prvý iPod Nano, a v roku 2001 začal online predaj hudby cez iTunes. O tejto vízii vie málokto, a ani sa o nej nehovorí.

Čo však odlišuje Steva Jobsa od Richarda Bransona v tomto prípade?

Obaja rovnako skvelí podnikatelia, lenže jeden je považovaný za vizionára a druhý nie?

Je to iba jeden jediný maličký detail. Steve svoju víziu uskutočnil, Richard nie.

Čo z toho vyplýva?

Podľa mňa má potenciál stať sa vizionárom skoro každý, pretože

vizionárstvo nie je o tom „vedieť predpovedať budúcnosť“. Je to o uskutočnení svojej predstavy.

Je to o tom, že VY tú budúcnosť vytvoríte – a ostatní si potom myslia, že ste to „predvídali“. Napríklad tak, ako Henry Ford s jeho predstavou o tom, že vytvorí stroj, ktorý sa bude hýbať po ceste bez zvierat a bude si ho vedieť dovoliť kúpiť každý. Bez tejto vízie by sme sa asi ešte stále prevážali na koňoch.

Poďme však viac do každodennej praxe.

Iste aj Vy máte vymyslený nejaký „zlepšovák“ na uľahčenie či zjednodušenie práce, alebo máte predstavu, akým smerom by sa malo uberať odvetvie, v ktorom pracujete.

A tak máte len krôčik k tomu, stať sa vizionárom.

Jediné, čo musíte urobiť, je začať s týmto potenciálom pracovať. Začnite pracovať na novom produkte, ktorý zmení fungovanie vo Vašej oblasti. Zapíšte si zlepšovák, a dajte si ho patentovať. Ale hlavne – nenechajte sa nikým odradiť, a pracujte, makajte, fachčite.

Postupujte dopredu, a uskutočňujte svoju víziu. Každý deň sa jej venujte a nakoniec sa stane skutočnosťou. A aj Vy sa zaradíte medzi vizionárov.

Možno o Vás nebude vedieť celý svet. Možno budete známi len vo svojej oblasti (vo svojom odvetví), alebo len vo svojom meste. Na tom však nezáleží. Podstatné je to, že ste zanechali stopu, a urobili svet o niečo lepším. Že ste pomohli ostatným ľuďom.

Pretože to je to, na čom (pri vízii) záleží.

Foto: goodfon.com