Nebojte sa robiť to, čo už robí niekto iný
Páči sa Ti článok? Klikni na srdiečko 16Možno sa to stalo už aj Vám. Dostali ste skvelý nápad a začali ste na ňom pracovať, ale po nejakom čase ste zistili, že podobná služba alebo produkt už existuje. Takéto niečo väčšinou človeka znechutí a hlavne odradí.
Tiež sa mi to stalo – pracoval som na projekte asi dva mesiace a potom som náhodou narazil na reklamu, ktorá propagovala niečo veľmi podobné. Dokonca o niečo neskôr som našiel o podobnej veci zmienku v jednej staršej knihe. Síce bol môj nápad trocha odlišný, aj tak ma to však veľmi znechutilo, a čo bolo najhoršie, odradilo ma to od pokračovania. Takže projekt dodnes sedí na polici z polovice rozrobený.
Ako som tak rozmýšľal nad týmto článkom a znova si prechádzal túto príhodu, uvedomil som si, že som sa zachoval dosť hlúpo.
Pred nejakým časom som totiž videl na jednej internetovej televízii reláciu, v ktorej bol majiteľ Bratislavskej kaviarne Shtoor. Aby som pravdu povedal, ešte nikdy som v tej kaviarni nebol, ale odkedy som ich začal vnímať, stal som sa ich veľkým fanúšikom. Začali pred dva a pol rokmi s jednou kaviarňou. Normálny človek by si asi povedal, že otvoriť kaviareň v Bratislave je pekná hlúposť, keď tam na každom kroku človek zakopáva o tucty pubov, caffetérií, barov a podobných zariadení. Ale oni do toho vložili kus seba, spravili to inak ako ostatní, teraz sú jednou z najlepších kaviarní a za ten čas otvorili ďalšie dve pobočky.
Uvedomil som si, že ja nepracujem v tak prepchatom odvetví ako je gastronómia. A pokiaľ dokázal vytvoriť Shtoor tisícu prvú kaviareň v Bratislave a byť úspešný, prečo by to nemohol zvládnuť aj niekto iný? Samozrejme, že to môže dokázať ktokoľvek.
Zapamätajte si, že čokoľvek budete robiť, vždy by ste do toho mali vložiť seba. Akékoľvek podnikanie budete robiť, mali by ste do toho naočkovať svoje DNA. Nikdy nevytvoríte presne identický produkt ako je konkurenčný. Vždy do toho vložíte niečo svoje. Takže sa nemusíte báť pustiť sa aj do niečoho, čo už existuje, ale Vy cítite, že je to skvelá vec a chceli by ste to robiť. Ak sa nebudete obzerať „čo oni“ (teda čo robí konkurencia), ale budete sami sebou, určite si nájdete svojich zákazníkov. A napokon vytvoríte aj úplne originálnu vec.
Chcel by som spomenúť ešte jeden prípad. Existuje možnosť, že pri hľadaní v Google, zistíte že podobná služba/produkt ako tá Vaša, už bola pred niekoľkými rokmi spustená, ale medzi časom už aj „skapala“. Môže sa Vám zdať, že niečo také nemá šancu, keď už to raz padlo. Na toto krásne odpovedajú autori v knihe Reštart (citát je trocha upravený – medzi prvou a druhou vetou je ešte niekoľko ďalších viet).
Stále odniekiaľ počujete, že 9 z 10-tich nových firiem skrachuje. Nenechajte sa zlomiť strohou štatistikou. Pokiaľ niekto nedokáže umiestniť svoje produkty na trh, nemá to s Vami nič spoločné. Pokiaľ niekto nepostaví dobrý tím, zase sa Vás to netýka. Keď niekto druhý nedokáže vhodne naceniť svoje služby, ani to nie je Váš problém. Ak niekto minie viac ako zarobí … veď viete.
A ešte by som k tomu doplnil jednu vec – to, že to nefungovalo vtedy ešte neznamená, že to nebude fungovať teraz. Situácia sa odvtedy mohla zmeniť, a zrejme sa aj zmenila.
Jednoducho sa vykašlite na ostatných. Robte si svoje. Vložte do toho seba a robte to najlepšie ako viete. Robte veci, ktoré milujete, bez ohľadu na to, či ich okolo Vás robí jeden alebo päťdesiat ďalších ľudí. Nebudem Vám sľubovať, že sa to podarí, aj keď som o tom presvedčený. Ale určite to bude skvelé a nebudete to ľutovať.
Fotografia: goodfon.com
Takto je super článok, presne tak ničím a nikým sa nedať odradiť a hlavne keď to tak človek cíti, tak nech to skús,i lebo nieje nič horšie ako si potom hovoriť, že čo keby, alebo nakoniec vidieť, že to spravil niekto namiesto nás a darí samu, je úspešný..
Shtoor je celkom dobry priklad ako moze niekto urobit nieco originalne. Paci sa mi ako maju pisane menu.
Shtoor mám rada, majú dobrú kávu :) Páči sa mi, ako dokázali priniesť originalitu a jedinečnosť do tak “preplneného” odvetvia, čítala som, že v Žiline ich už aj niekto kopíruje :) Okrem toho, tiež je pravda, ako sa píše v článku, že do toho svojho nápadu treba “naočkovať svoje DNA”. Totiž ak sú produkty úzko spojené s osobou podnikateľa, nedá sa ten biznis úplne skopírovať. A to je konkurenčná výhoda :)
Ale ti co kopiruju asi nemaju z toho taky dobry pocit.
Skopirovat niekoho je ubohe a vie to kazdy. Najlepsie je prist s niecim co este nikto nerobi.
V dnesnom svete uz vela noveho nevymyslis ….
Palec dole
Praveze si myslim ze je vela moznosti. Da sa prist s niecim novym ale da sa aj v tom podnikat co uz tu je. Len treba do toho dat originalitu. Pekny den :-D
Samozrejme, že najideálnejšie je prísť s nejakým inovatívnym nápadom. S niečím, čo tu ešte nebolo. No ako uvádzame v článku, nie je to nevyhnutné. Ľudia sa vždy zľaknú, ak zistia, že ich nápad už je dávno zrealizovaný a to ich zastaví v akejkoľvej ďalšej aktivite. A to je nesprávne. Pretože aj veci, čo tu už sú, sa dajú robiť inovatívnejšie, lepšie, poriadnejšie, transparentnejšie. A aj v rámci tej služby (produktu), ktorá tu už je, sa časom dajú vymyslieť veci, ktoré firmu odlíšia. A zrazu tu bude to, “čo tu ešte nebolo”. Naozaj dobré nápady mnohokrát vznikajú nie pred začatím podnikania, ale práve počas neho.