20 nov 2012

Vy ste svoj biznis

biznis

Môj najväčší podnikateľský vzor je Richard Branson. Nepoznáte ho? Je to zakladateľ Virgin group, pod ktorou je viac ako 400 firiem vo viac ako 10 odvetviach. Od letov do vesmíru, cez fitnescentrá až po telefónneho operátora. Možno že máte doma dokonca nejaké hudobné albumy vydané jeho spoločnosťou Virgin records.

A prečo je mojím vzorom? Z jedného veľmi jednoduchého dôvodu. Vybudoval firmu, ktorá si napriek (teraz už skutočne mamutej veľkosti) udržala svojho ducha. Veľa spoločností, ktoré vyrastú, stratia nejakú tú „esenciu radosti“ a stávajú sa z nich len anonymné giganty.

Ale z Virgin nie. A ja mám taký pocit, že viem prečo.

Viete, veľa ľudí – motivačných speakrov a odborníkov na osobný rozvoj – hovorí o tom, aký má byť podnikateľ. Že má byť vytrvalý. Pracovitý. Odvážny. Dobrý vodca. Tieto vlastnosti určite nie sú na zahodenie a patria do výbavy podnikateľa. Často sa však zabúda na vlastnosť najdôležitejšiu z najdôležitejších, a totiž – zostať za každých okolností sám sebou.

V biznise platí jedno pravidlo, ktoré hovorili už naši praotcovia: „Aký pán, taký krám.“

A teraz nemyslím len ten prvotný význam, ktorý sa s týmto príslovím najčastejšie spája – teda „keď je zlý pán, tak je aj zlý krám.“ Podľa mňa to znamená, že Váš biznis bude vždy taký, aký ste VY. Či ste veselý typ, alebo skôr uzavretý, firma bude vždy taká aký ste Vy. Takže darmo sa budete snažiť uvoľniť atmosféru „neformálnymi piatkami“, keď Vy sám ste skôr vážny.

Ak vám teraz v hlave prebehli všetky Vaše zlozvyky, nemusíte sa báť.

Premeňte svoju prirodzenosť na výhodu! Nebojujte so sebou, ale zamerajte sa na svoje silné stránky, a tie využite. Ak pôjdete proti svojej prirodzenosti, nepomôžu Vám žiadne manažérske kurzy ani tony kníh o podnikaní. Ak sa jej však budete držať, máte veľký predpoklad uspieť.

Veľa úspešných firiem má v sebe „naočkované DNA“ svojho tvorcu.

Napríklad Virgin je presne taká ako Richard – zábavná, provokatívna, odvážna.

Apple ? To je stelesnený Steve Jobs – dbá na každý detail, kvalita je nadovšetko.

Títo podnikatelia idú akosi inštinktívne po prúde prirodzenosti, namiesto toho, aby sa snažili byť iní ako v skutočnosti sú.

Vybudovanie firmy, ktorá je stelesnením Vás samotných má ešte jednu veľkú výhodu. So svojou firmou budete ako spojené nádoby. Ak na sebe budete pracovať (prekonávať svoje strachy, získavať dobré zvyky … ), odrazí sa to aj na Vašej firme. Každé Vaše zdokonalenie bude dvojnásobné plus.

Avšak musím Vás na niečo upozorniť.

Dnes sa rojí veľa „rýchlokvasených“ kvázipodnikateľov, ktorí sa snažia rozbehnúť biznis, len aby čo najrýchlejšie zarobili, a potom čo najrýchlejšie skočiť na iný vlak. A keď to po pár mesiacoch nejde, preskočia zase na iný. A keď sa niekde ukáže väčší zisk, tak skočia zas na iný. Ide im čisto o zisk a nič viac.

To podľa mňa nie sú podnikatelia, to sú obchodujúce „ľahké devy“.

Skutočnému podnikateľovi ide o vybudovanie niečoho, čo vydrží. Niečoho, na čo by mohol byť hrdý. Niečo, čo zlepší život všetkých naokolo. 

Dať do svojho podnikania seba, to sa dá spraviť, len ak budujete niečo, čo vydrží.

Pretože len tak sa to oplatí. Steve Jobs hovoril:

Jediný spôsob, ako robiť skvelú prácu, je milovať to čo robíte. Ak ste to ešte nenašli, hľadajte ďalej. Neprestávajte. A tak ako so všetkým čo ide zo srdca, budete vedieť keď, to nájdete.

Myslím, že Steve mal pravdu. Teda vlastne nie – VIEM TO.

Foto: goodfon.com