09 nov 2012

Pracovný pohovor – sprievodca pre získanie práce

pohovor

Keď ste sa už pomocou skvelého životopisu dostali do užšieho kola výberu zamestnancov, čaká Vás pracovný pohovor. A keďže už podľa nadpisu a predchádzajúcej vety je skoro jasné o čo pôjde, môžeme preskočiť všetky tie „kecy“, a pustiť sa do užitočných informácií.

Ak sa na prácu v zamestnaní pozrieme podrobne, zistíme, že je to vlastne obchod.

Je to obchod, v ktorom predávate svoj čas, svoje schopnosti a svoju prácu, za peniaze Vášho zamestnávateľa.

A tak ako v každom obchode, aj tu platia určité pravidlá, ak ho chceme úspešne uzatvoriť.

O čo vlastne ide pri pracovnom pohovore ?

Ide o to zistiť, akú máte, ako pracovník pre budúceho zamestnávateľa, hodnotu. Tak, ako hodnota každého “nástroja“, aj hodnota človeka v práci sa meria podľa toho, ako dokáže plniť požadovanú úlohu. Teraz ma prosím nepochopte zle – nechcem naznačiť, že ľudia sú v zamestnaní obyčajnými a ľahko nahraditeľnými nástrojmi, iba majú jednu vlastnosť, s ostatnými nástrojmi v práci, spoločnú.

Úlohou pohára je niesť v sebe tekutinu, a jeho užitočnosť hodnotíme podľa toho, či sa mu to darí – teda či nie je prasknutý alebo deravý. Vašu hodnotu ako zamestnanca určuje služba, ktorú zamestnávateľovi poskytnete.

Vaša služba je vaša hodnota.

Vypočujme si, čo o službe povedal Tomáš Baťa, jeden zo svetovo významných podnikateľov:

Nenaháňajte sa za peniazmi. Kto sa ženie za peniazmi, ten ich nikdy nedoženie. Slúžte! A nebudete môcť peniazom utiecť.

Toto je ten správny duševný postoj, ktorý si musíte udržať pri pracovnom pohovore – ide Vám o najlepšiu službu zamestnávateľovi. Ak z Vás bude tento zámer sálať, máte napoli vyhraté.

Ale musí to byť skutočné.

Tu sa zase k slovu hlási jedna veľmi dôležitá vec – fakt, že by ste mali robiť to, čo vás baví a napĺňa !

Ak budete svoju prácu robiť iba preto, že za ňu dostanete zaplatené, pričom každý deň budete vstávať s pocitom „Do kelu, zase do práce …“, nikam nedôjdete. Znova si prečítajte prvé dve vety z citátu vyššie.

Vaša snaha dávať najlepšiu službu by nemala vydržať len do podpísania pracovnej zmluvy, lež po celý čas práce (teda možno aj roky) – lebo inak by to bol podvod, a podviedli by ste hlavne seba. Budete robiť prácu, ktorú robiť nechcete, tým pádom ani nebudete dobre slúžiť – a takto to nemôže dlho fungovať.

Ak však pôjdete do práce, ktorú by ste robili aj zadarmo, pretože Vás baví a napĺňa, a pri pohovore z Vás bude sálať nadšenie, dosiahli ste druhú polovicu úspechu. Keď sa spojí skvelá služba s nadšením a zápalom pre vec – nič Vás nezastaví.

Schválne som použil slovné spojenie „nič Vás nezastaví“, pretože aby ste sa mohli „nezastaviť“, musíte sa najprv rozbehnúť. A motorom, ktorý Vás na pohovore rozbehne je akcia, alebo tiež „osobné jednanie“. V tomto prípade to znamená hlavne Vaše konanie na mieste, teda pri rozhovore. Neviem Vám poradiť, čo máte odpovedať – to už sa líši od človeka k človeku. Sú tu však dve zásady, ktoré platia univerzálne.

1. Pozerajte sa na veci očami zamestnávateľa

Pred tým, než odpoviete na akúkoľvek otázku, pozrite sa na to aj z druhej strany a povedzte si – keby som bol ja zamestnávateľ, akú odpoveď by som očakával ? Chceli by ste radšej dobre znejúcu odpoveď, alebo tú pravdivú a úprimnú, aj keď nie je dokonalá ? Ktorého zamestnanca by ste radšej priali ?

2. Hovorte o tom, čo zaujíma zamestnávateľa

Vás zrejme najviac trápi výška platu – teda to, čo chcete Vy. Nezabúdajte pri tom, že aj Vášho budúceho zamestnávateľa zaujíma hlavne to, čo chce on. No a kam sa dostanete, ak budete obaja hovoriť o tom čo chcete ? S najväčšou pravdepodobnosťou nie veľmi ďaleko. Rozumnejšie teda bude, zamerať sa na to čo chce jeden a prebrať to zo všetkých strán. Riešte to, čo chce Váš zamestnávateľ – teda podajte mu najlepšiu službu, pričom sa nebudete veľmi zaoberať vlastnými nárokmi (alebo aspoň nepreberajte tieto dve témy súčasne). Určite urobíte skvelý dojem, že Vám záleží na spoločnosti v ktorej pracujete. A musí to byť pravda !!!

A keď príde na rad riešenie Vašej odmeny, vtedy sa zase budete obaja zaoberať Vašim problémom.

Takže musíte spojiť tieto dve strany jednej mince – správny duševný postoj a osobné jednanie, aby ste dosiahli úspech.

A pamätajte si – niet nad pravdu. Pri pohovore nie je práve najmúdrejšie pretvarovať sa, alebo zakrývať Vaše negatívne vlastnosti. Každý nejaké máme. Zamestnávateľa oveľa viac nahnevá, ak sa ich dozvie až po tom, čo Vás prijal. Ak vopred vie, že Vaše písanie na počítači nie je práve najrýchlejšie, už s tým počíta a nezadá Vám úlohu, kde treba napísať niekoľko A4 v krátkom čase.

Ak však kvôli tomu stratí zákazku v hodnote niekoľko desiatok tisíc, to už by ho nahnevať mohlo.

Samozrejme, nemusíte vymenovať všetky svoje zlé vlastnosti – zhodnoťte, ktoré by mohli mať vplyv na Vašu prácu. A ak dostatočne zvýrazníte svoje pozitívne vlastnosti a pritom nezabudnete upozorniť aj na tie negatívne, zamestnávateľ určite ocení Vašu úprimnosť, a nebude na nich prihliadať kriticky.

Takže na koniec to zhrniem.

  1. Majte správny duševný postoj – chcite dodať čo najlepšiu službu, a buďte nadšený.
  2. Konajte – pozerajte sa na vec očami druhého, a riešte hlavne to, čo zaujíma druhého.
  3. Hovorte pravdu.