04 mar 2013

Vždy dajte o niečo viac

Obvykle, keď sa s niekým na niečom dohodneme, splníme dohodu presne tak, ako bolo povedané/napísané. Ty si mi pokosil trávnik a ja ti za to dám 10 eur. To je samozrejme úplne v poriadku.

Ale skúste trochu pospomínať – kedy ste sa naposledy cítili z nejakej výmeny skutočne dobre? Kedy ste niekoho naposledy vychválili až do oblakov? Nezáleží na tom, o čo šlo – či ste menili svoje peniaze za let lietadlom, boli v zábavnom parku alebo s niekým uzatvorili obchod za milión eur. Nebolo to náhodou vtedy, keď ste dostali o niečo viac, ako ste boli dohodnutí?

Napríklad ste pri odchode zo zábavného parku dostali cukrovú vatu zadarmo alebo pri lete lietadlom masáž hlavy… alebo Vám inštalatér namontoval o úroveň lepšiu súčiastku za cenu tej lacnejšej. Keď dostanete niečo naviac, je to jednoducho niečo, čo si zapamätáte a o čom radi porozprávate svojim známym.

Ale to nie je samozrejme žiadna novota. Dať o niečo viac ako zákazník očakáva, je stará obchodnícka metóda – jedna z mála stále funkčných a poctivých. Ako sa dá tento princíp použiť v našom každodennom pracovnom, ale aj normálnom živote?

Prečo niekto dosahuje rýchlejšie úspech ako druhý?

Väčšina ľudí v práci robí presne to, čo sa od nich vyžaduje. Ani o chlp viac, a v tom lepšom prípade ani o chlp menej. Potom sa čudujú, keď je namiesto nich povýšený kolega, ktorý má odrobených podstatne menej rokov než oni.

Takýto „rýchly“ úspech je však často odozvou na prácu, ktorú väčšina ľudí nevidí – robením „o niečo viac“, ako stojí v pracovnej zmluve. Nevravím, že vždy, samozrejme poznáme aj slovíčko „protekcia“, ale to teraz nie je meritom veci. Hovoríme o ľuďoch, ktorí dajú do práce „niečo viac“.

Nemusí to byť nutne len to, že v práci trávia viac času alebo pracujú oveľa tvrdšie. Môžu to byť zdanlivé drobnosti, ako napríklad, že vždy po sebe nechajú čisté pracovné miesto, alebo keď sa na niečom s niekým dohodnú, tak to skutočne vždy splnia. Alebo že po obchodnom rokovaní sa partner cíti vždy príjemne. Alebo majú skutočný záujem o to najlepšie dobro klienta.

Všetko sú to veci, ktoré nestoja nič – teda okrem ochoty a času vybudovať si na danú vec návyk.

No ich hodnota je spravidla nemerateľná, lebo tieto drobnosti sú tým, čo robí dobrý biznis skutočne dobrým.

V medziľudských vzťahoch to býva ešte omnoho intenzívnejšie a hodnotnejšie. Pomôcť niekomu len tak z čírej dobrej vôle je to najlepšie, čo môžeme urobiť. Usmiať sa na niekoho, komu do smiechu veľmi nie je. Pomôcť si navzájom s niekým a urobiť to skutočne kvalitne. Nemusíte pritom robiť nič veľké, stačia obyčajné (zdanlivo) malé veci.

Čo vyšlete, to sa vám skôr či neskôr vráti

Existujú dve okolnosti, na ktoré Vás musím upozorniť, keď chcete začať dávať viac, než dostanete.

Za prvé – nemali by ste to robiť pre nikoho okrem seba. Ak napríklad v práci urobíte viac, ako sa očakáva, nerobte to preto, aby Vás povýšili, alebo aby ste sa niekomu zapáčili. Mali by ste to robiť z vlastného presvedčenia, že je to skutočne niečo, čo chcete robiť. Ak to robíte so zámerom „povýšiť“, je možné, že to nebude fungovať tak dobre. Ale keď to budete robiť proste preto, že chcete dodať dobrú službu, a je jedno, koľko peňazí za to dostanete, zaručene sa Vám to vráti. Zmierte sa s tým – v tomto vesmíre to funguje tak, že ak niečo dáte von, zaručene sa to vráti. Ak odvediete kvalitnú a s radosťou urobenú prácu, dostanete to naspäť. Možno Vás nepovýšia, ale ľudia, ktorí budú robiť službu Vám, sa budú správať rovnako – vždy dajú o niečo viac než očakávate. Alebo túto Vašu prácu ocení niekto iný namiesto Vášho súčasného zamestnávateľa. Zaručene sa to však nestratí – raz sa Vám to vráti.

Za druhé – neprežeňte to. Ako ste si všimli, vždy som písal „o niečo viac“ a malo to svoj dôvod.

Ak totiž dáte človeku neprimerane veľa, prevážite rovnicu. Musíte sa na to pozrieť aj z druhej strany. Tak isto, ako Vy máte výmenu so svojím klientom (svojím dieťaťom, rodičom alebo hocikým iným…), tak on má výmenu s Vami. Keď Vy dáte neprimerane veľa, on dostane neprimerane veľa voči tomu, čo dal Vám. A potom sa z toho, či už na vedomej alebo nevedomej úrovni, nebude cítiť dobre.

Už naši praotcovia tieto myšlienky nádherne zhrnuli do jednej vety „Za dobrotu na žobrotu“.

Ono to nie je až tak o dobrote, ale o tom, že ste dali oveľa viac, než ste dostali. Dať niekomu niečo, čo nedokáže vrátiť, znamená ublížiť mu. Dávajte teda viac, dbajte však na to, aby to nebolo príliš.

Čo dodať? Skúste to. Skúste to len tento týždeň alebo len dnes. Dávajte celý deň o niečo viac, ako sa dohodnete. Keď platíte v obchode, usmejte sa a pridajte hodnotu peniazom, ktoré platíte. V práci zo seba dajte o niečo viac, ako ste doteraz dávali. A ak pritom budete mať na pamäti moje dve rady uvidíte, že Vám to určite žiadne prekážky neprinesie – ba práve naopak, možno Vám to mnohé dvere otvorí.

Ilustračná fotografia: goodfon.com