14 jan 2014

Všímajte si aj to, čo funguje a netreba to opravovať.

Všímajte si aj to, čo funguje a netreba to opravovať.

Život v každej firme sa skladá z mnohých čiastočiek. Mnohých ľudí, mnohých prístrojov, nástrojov, okolností, neobvyklých činov a rutinných výkonov. V každej firme je veľmi veľa takýchto dielikov – a čím väčší počet dielikov niečo má, tým väčšia šanca je, že sa to pokazí.

Aj keď každý vie presne čo má robiť a robí svoju prácu dobre (teda nejde o nejakú lajdácku spoločnosť), často vyskočia neočakávané veci – veci, ktoré sa nedajú predpokladať. Tak je v konečnom dôsledku viac menej stále čo riešiť. Stále sa vyskytne nejaká vec, ktorú treba vyriešiť hneď, ktorá z nejakého dôvodu nefunguje tak, ako by mala. Bohužiaľ, čím vyššie po riadiacej pyramíde ideme, tým je to častejšie a častejšie. Čím viac „dielikov“ má človek na starosti, tým viac „nečakaných“ situácii rieši.

O tom, ako sa riešia nečakané situácie písať nemôžem, pretože každá situácia je iná, a samozrejme sa nevolá „nečakaná“ preto, lebo sa dá predpokladať. Ale chcel by som týmto článokm poukázať na niečo iné. Ak vo svojom pracovnom živote robíte tie veci, ktoré vyžadujú špeciálnu pozornosť, netreba zabúdať ani na tie veci, ktoré fungujú. A čím vyššie sedíte, tým je to dôležitejšie.

Aby ste si vedeli lepšie predstaviť, čo mám na mysli, uvediem triviálny príklad: Predstavte si, že ste šéfom skupiny ľudí, dajme tomu malého oddelenia. Máte pod sebou človeka, ktorý u Vás bez problémov pracuje už niekoľko rokov, ale dnes niečo ušlo jeho pozornosti, a spôsobilo nejakú škodu, aj keď nebola nijako veľká. Ako šéf by ste si ho zrejme zavolali na koberček, a vysvetlili mu, že je potrebné, aby si v budúcnosti dával väčší pozor, lebo by inak mohlo dôjsť k väčšej škode. Pre Vášho podriadeného to nie je nič príjemné, ale musíte mu jasne ukázať, že takéto chyby robiť nemôže.

Na tomto príklade je zaujímavá jedna vec, ktorá sa dosť bežne deje na našich pracoviskách. A to, že dokedy podriadený, ktorý urobil chybu pracoval správne a bezchybne, šéf si ho veľmi nevšímal. Ale ako náhle nastala nejaká chyba, zrazu mal dosť času, aby to s ním riešil. Chápete? Pokým všetko funguje, nikto sa nestará ako je to možné. Ale v momente, keď niečo fungovať prestane, zrazu sa tomu dáva veľké množstvo pozornosti.

Asi poznáte príslovie „ako sa do hory volá, tak sa z hory ozýva“. Vlastne to znamená, že čo dáte, to aj dostanete. Presne tak isto to funguje s pozornosťou v našom živote. To, čomu vo svojom živote venujete viac pozornosti to bude rásť. A platí to aj naopak, čomu nebudete venovať pozornosť, bude upadať.

Ak venujeme ľuďom, alebo aj veciam, pozornosť len vtedy, keď nefungujú tak, ako by sme si priali (napríklad, keď sa pokazí počítač, alebo keď podriadený urobí nejakú chybu), neznamená to, že dostaneme len viac toho, čo nefunguje tak ako by sme si želali?

Ak by sme chceli podľa tohto príslovia získať viac pozitívnych vecí, stačí urobiť jediné – venovať sa aj tomu, čo funguje. Jasné, že veci ktoré nefungujú treba vyriešiť. Ale ak sa zameriate aj na veci, ktoré fungujú, bude viac vecí vo Vašom živote fungovať. Skúste pochváliť toho človeka, ktorý robí svoju prácu dennodenne správne a nemá v nej chyby. Porozmýšľajte, či práve nemáte to šťastie, že Váš počítač funguje, a netreba na ňom nič opravovať.

A ak aj neveríte na všetky tieto „zákony príťažlivosti“ , je dobré dať pozornosť veciam, ktoré fungujú. Jednoducho len preto, lebo je to príjemnejšie, ako sa zameriavať len na to, čo nefunguje. Uľavíte sebe a ľuďom, ktorým vyjadríte uznanie za ich „bežnú“ prácu, môžete urobiť deň len krajším. Ak si uvedomíte, že je to vlastne celkom fajn, že nemáte v práci nejaké problémy, budete sa z toho cítiť lepšie.

A o to v živote predsa ide – cítiť sa dobre.

Foto: goodfon.com