29 máj 2013

Si nenahraditeľný?

Si nenahraditeľný?

Dnešné firmy (hlavne tie veľké) sa často podobajú strojom.

Napríklad – každý stroj má súčiastky, ktoré vykonávajú určitú úlohu stále dookola. Ozubené kolieska, ktoré sa stále krútia tak isto. Synonymom pre takéto súčiastky v súkolí firmy sú ľudia. Avšak ľudia vo firmách majú so súčiastkami v stroji spoločného o niečo viac než len to, že vykonávajú rutinne svoju úlohu. Sú totiž často veľmi ľahko nahraditeľní. Možno to vyznie tvrdo, ale rovnako ako sa v pokazenom stroji menia súčiastky, tak sa vo firmách menia zamestnanci. Jednoducho bum-bác, a je to. Namiesto jedného človeka je na tom istom poste človek iný, ktorý vykonáva tú istú prácu za tie isté peniaze na približne rovnakej úrovni. Preto je v dnešných firmách možná taká miera fluktuácie zamestnancov – každý je jednoducho nahraditeľný hocikým iným.

Nebolo to tak vždy. Môj pradedo bol nábytkár, a vo svojej fabrike zamestnával zhruba 50 ľudí. Každého si vážil. Svojich ľudí poznal všetkých po mene, na narodeniny robil každému oslavu so všetkým čo k tomu patrí. Keď mal niekto nejaký problém, mohol za ním hocikedy zájsť, a on mu pomohol ako vedel. Jeho zamestnanci boli pre neho ako rodina – neboli to jednoducho iba súčiastky. Boli to ľudia. Všetko sa mu vrátilo, keď ho počas znárodnenia sami zamestnanci bránili pred úradmi. Samozrejme toto vychádzalo z neho samotného a určite boli aj zlí zamestnávatelia, ale tiež si myslím, že v tých časoch sa to jednoducho bralo inak – oveľa „správnejšie“.

Tento dnešný systém sa však tiež začal budovať už dávno – Henrym Fordom a jeho použitím masovej výroby. V tom momente sa ľudia začali vychovávať tak, aby ich mohol v prípade potreby zastúpiť ktokoľvek. Do tej doby bol každý do určitej úrovne nenahraditeľný, pretože ovládal napríklad určité remeslo, avšak potom sa tú jednu jednoduchú činnosť , ktorú človek vykonával, dokázal naučiť skoro každý. Celému tomuto systému sa prispôsobilo dokonca aj školstvo. Keď sa na to dobre pozriete, chceným výsledkom dnešného vzdelávacieho procesu sú ľudia, ktorí vedia rovnaké veci. Nazýva sa to rôznymi vzletnými frázami, ale v praxi je to tvorenie ľudí, ktorí môžu nastúpiť do zamestnania a vykonávať rutinné úlohy stále dookola s relatívne podobnou kvalitatívnou úrovňou.

Hľadá sa kreativita a schopnosť ponúknuť viac

Paradoxom na celej veci je, že vo svete plnom ľudí, ktorí vedia to isté, firmy najviac dychtia po kreativite a myslení „outside the box“; po kvalitných ľuďoch, ktorí milujú to čo robia a preto to robia poriadne. Najviac sú v tomto unifikovanom svete oceňovaní ľudia, ktorí sa nenechali unifikovať. Tí, ktorí nie sú jednoducho nahraditeľní, ale práve naopak tí, ktorí sú NENAHRADITEĽNÍ.

Dnes už nie je žiadne vzdelanie zárukou dobrého „zabezpečeného“ života. Sú len dve cesty na „zabezpečený život“. Jedna z nich je rozbehnúť fungujúci biznis, a tá druhá je byť nenahraditeľný vo fungujúcom biznise niekoho iného. A keďže tento článok sa nachádza v časti „kariéra“, prejdeme druhou cestou, teda byť nenahraditeľný v biznise niekoho iného.

Ako sa teda stať tou nenahraditeľnou súčiastkou, alebo aspoň takou, ktorej výmena je veľmi drahá? Už som niečo načrtol o pár riadkov vyššie. Ale ani ak ste si pri prečítaní tých slov povedali „no, tak to ja asi nenahraditeľný nebudem, pretože myslenie outside-the-box nie je moja silná stránka“, nemusíte vešať hlavu.

Ako sa stať nenahraditeľným

Nenahraditeľnosť nespočíva v tom, že ste najgeniálnejší, najlepší alebo najvýkonnejší pracovník. Samozrejme to môže byť aj to, ale nie je to len o tom. V prvom rade je to o skutočnom milovaní svojej práce a dávaní maxima do nej. Jednoducho vždy keď niečo robíte, robíte to na 100%. Kolega po Vás nemusí veci dorábať, pretože ich doťahujete do dokonalosti. To čo viete, robíte najlepšie ako viete – vždy, všade a za každých okolností.

Chcieť to najlepšie pre všetkých

Druhá vec je, keď všetky Vaše činnosti smerujú k najlepšiemu dobru všetkých zúčastnených (Vás, zákazníka aj zamestnávateľa) nemôžete netrafiť. Následne to môže byť aj o iných veciach. Napríklad, že máte nápady ako zlepšiť/zefektívniť veci a uvádzate ich do praxe. Ste iniciatívni. Alebo tisíce iných možností. V každom prípade sú to veci, ktoré iní nerobia, a ktoré Vy robíte na maximum. Ktoré robíte navyše, oproti svojim povinnostiam.

Nenahraditeľní ľudia sa nemusia báť o pracovné miesto

Každý rozumný podnikateľ si kvalitných ľudí berie všade zo sebou, pretože ich je proste všade treba. A ak budete nenahraditeľní a máte zamestnávateľa s ktorým si „sedíte“, máte isté miesto. Pretože správni podnikavci nikdy s podnikaním nekončia – bez toho by bol ich život nudný.

A NENAHRADITEĽNÍ sa proste nahradiť nedajú :-)

Foto: goodfon.com