09 apr 2014

Malý biznis, dobrý biznis

Malý biznis, dobrý biznis.

Keď sa povie slovo podnikanie a podnikateľ, obvykle si ľudia predstavia „kapitána priemyslu“.

Ako sedí za svojím ebenovým stolom v špičkovom naškrobenom obleku a číta veľké noviny a fajčí Habano. Pod sebou má veľa zamestnancov, a z každého vrecka mu trčí zväzok bankoviek. Do určitej miery je takéto uvažovanie logické.

Z úspešných podnikateľov sa dnes stávajú celebrity, rovnako milované i nenávidené. Médiá nám servírujú rôzne ukážky sveta „boháčov“, pričom v dnešnom kapitalistickom priestore sú týmito boháčmi obvykle, mimo rôznych filmových a televíznych hviezd, aj podnikatelia. Čítame o úspechoch Warrena Buffeta na poli investovania, dozvedáme sa o „–násť“ až „–cať“ ročných milionároch, ktorí vybudovali svoje podnikania z ničoho, a dnes sú z nich bohatí ľudia. Vidíme rôznych veľkých podnikateľov, ktorí vlastnia mamutie firmy, generujúce bilióny eur a vravíme si: „no, toto sú skutoční páni podnikatelia s veľkým P“.

Ako v lese.

Predstavte si les. V lese je niekoľko skutočne starých a obrovských stromov, ktoré vyčnievajú nad všetky ostatné. Potom je tam veľa menších a mladších stromov. Niektoré rastú do veľkosti tých najvyšších z najvyšších, iné proste zostanú malé. V lese je tiež veľa krovín a kríkov, ktoré les zásobujú mnohým jedlom, a pri zemi rastú huby. Celú zem pokrýva tráva a mach, ktorý pokrýva všetky kamene a kmene stromov. Podobne je to aj vo svete podnikania.
Existuje zopár skutočne veľkých gigantov, ktoré každý pozná – to sú tie najväčšie stromy. Potom sú tu celonárodné firmy, alebo firmy ktoré operujú v jednom či dvoch regiónoch (napríklad stredoeurópske firmy), alebo v špecializovaných odvetviach – to sú všetky tie menšie stromy. Rôzne firmy fungujúce v rámci niekoľkých krajov, či vo svojom kraji, zastupujú kríky a kroviny. A nakoniec tu sú všetky tie miestne potraviny, kaviarne, hobby obchody, obchody na námestí Vášho mesta či na hlavnej ceste. Tie tvoria mach a trávu „podnikateľského lesa“.

Nielen stromy sú dôležité.

Keď sa zadívate na les, môžete nadobudnúť pocit, že sú v ňom najdôležitejšie stromy. Tak isto sa vo svete dostáva veľa pozornosti veľmi úspešným a veľkým spoločnostiam s mnohými pobočkami a celosvetovým pôsobením – a zdá sa, že tieto spoločnosti sú „tie dôležité“.

V lese sú stromy určite dôležité. Ale nie sú jediné. Stromy samotné sú totiž dosť labilné. Dobre viete, že niekedy stačí silný poryv vetra, a aj ten najsilnejší strom padne na zem, bez ohľadu na to ako hlboko má korene. To, čo skutočne dodáva stromu stabilitu, je to čo rastie pod ním. Tráva, ktorej husté korene držia vrchnú vrstvu zeme pohromade, a tiež korene kríkov, ktoré spevňujú strednú vrstvu pôdy. Nemôžeme sa teda pozerať na stromy a nedať pri tom rovnakú dávku úcty aj všetkým ostatným rastlinám, pretože bez nich by aj tie najväčšie stromy jednoducho neboli.

Niet nad čaro malej pekárničky či kaviarne, kde obsluhuje sám majiteľ.

Asi už viete čo chcem povedať – to isté platí aj v podnikaní. Keď sa rozprávam s ľuďmi, veľa z nich si pod podnikaním predstavuje obrovské korporácie a nadnárodné spoločnosti. Keď uvažujú nad tým, že by mohli začať nejaké vlastné podnikanie, uvažujú tiež nad niečím obrovským a niekedy riešia úlohy, ktoré sa ich v skutočnosti vôbec nemusia týkať. Pretože aj podnikanie „veľkosti trávy“ je podnikanie – a úplne plnohodnotné a rovné tomu „mamutiemu“. V anglicky hovoriacich krajinách sa používa termín „grassroot businesses“, teda „podnikanie trávových koreňov“. Nejde o to, že by podnikali v oblasti umelých trávnikov, alebo v niečom podobnom. Tento termín označuje tie malé biznisy, ktoré držia pohromade náš dennodenný život. Pekárničky, miestne potraviny, dielňu automechanika.

Ak chcete podnikať, nemusíte robiť nič veľké.

Žiadny celosvetový biznis. Len sa chyťte nejakej svojej vášne, niečoho čo robíte radi, a začnite to robiť pre svoje okolie, pre svojich známych. Pretože práve tieto malé biznisy sú tým, čo udržuje náš svet funkčný. Je fajn, že funguje niečo ako Microsoft, ale tie malé biznisy sú v našom živote nenahraditeľné. Myslím, že každému viac záleží na tom, či prežije jeho obľúbená kaviareň s tou peknou a príjemnou servírkou, ako rozdiel medzi tým, či bude používať Microsoft Word alebo Open Office.

Zažite ten fajn pocit, keď sú zákazníci Vašimi priateľmi.

To sa pri väčších biznisoch stáva málokedy, ale pri tých malých je to úplne normálne. Jednoducho sa budete poznať so svojimi pravidelnými zákazníkmi, vedieť čo majú radi, čo radi nemajú, diskutovať s nimi a udržiavať si priateľský kontakt. To je jeden z mojich obľúbených momentov celého podnikania ako takého. V tom je najväčšia sila malého podnikania.

Pridáva viac ľudskosti do nášho sveta.

Foto: goodfon.com