30 jan 2013

Aj ty môžeš vytvoriť poHNUTIE, ktoré čerí hladinu

Sú 3 druhy firiem:

1. Také, ktoré si ani nevšimneš. Sú to tie, ktoré patria do nášho každodenného života a pokojne si plávajú niekde na hranici nášho vnímania. Napríklad firma, ktorá vyrába múku alebo špongie na riad.

2. Také, ktoré občas rozvíria hladinu. Sem-tam sa im to podarí či už zaujímavou novinkou alebo pútavou reklamou, ale väčšinu času im nevenujeme veľa pozornosti.

3. Také, ktoré rozpútavajú vášne. Darí sa im neustále čeriť hladinu – jednoducho firmy, ktoré tvoria poHNUTIE.

A práve o tej tretej skupine by som sa chcel trochu rozpísať. Mimochodom, toto rozdelenie platí nielen pri firmách a podnikaní, ale aj v inom. Napríklad aj pri ľuďoch. Zrejme všetci poznáte Steva Jobsa a Apple Inc. A taktiež asi viete, ako sa názory na ich produkty rôznia. Niektorí tvrdia, že je to len predražený PC, iní naň nedajú dopustiť a bránia ho s vervou leva. Jedni ho milujú, druhí nenávidia. Apple jednoducho tvorí skutočné poHNUTIE a navyše sa mu vďaka tomu sakramentsky darí.

Pozrime sa teda na to, čo vlastne tvorí poHNUTIE a aké výhody a nevýhody prináša.

Ponúknite ľuďom niečo, čím im zlepšíte život

Aby ste rozčerili hladinu, stačí urobiť jedinú vec – nakresliť hranice. Aj keď to znie jednoducho, vyžaduje to sebadisciplínu a silnú vôľu. Musíte sa rozhodnúť, čo vyjadrujete. Tým k sebe začnete priťahovať takých ľudí, ktorých Vaše posolstvo oslovuje a pôjdu za ním. Ak budete dosť silní, tak aj na kraj sveta.

Avšak na rozčerenie hladiny musíte mať niečo, nejaké posolstvo, misiu, cieľ. Niečo, v čom zlepšíte život členov Vašej komunity, a niečo, čím vyhraníte Vašich členov od ostatných ľudí. Niečo, v čom sa odlišujete od väčšiny. Vôbec to nie je prechádzka ružovou záhradou. Akonáhle Vás jedni začnú milovať, automaticky sa iným ľuďom znepáčite.

A čím odlišnejšie sú Vaše myšlienky od „stredného prúdu“, tým väčšie vlny vytvoríte.

Takáto cesta vyžaduje silnú osobnosť vodcu, ktorý si stojí za svojim bez ohľadu na to, čo si okolie myslí. Niekoho, kto dostatočne verí svojej predstave, aby udržal tieto zásady nezmenené a nerobil s nimi žiadne kompromisy. A čím viac sa Vaša predstava bude líšiť od tej všeobecne zaužívanej, o to silnejší budete musieť byť.

Výhody

Aké výhody Vám prinesie, keď sa rozhodnete vytvoriť poHNUTIE?

Ono to nie je tak celkom o výhodách. Pokiaľ to budete robiť len pre ne, nikdy ich nedosiahnete. Ak však budete slúžiť a pomáhať svojej komunite, zrejme sa dočkáte oddaných členov. Či už pôjde o zákazníkov, ktorí budú horlivo šíriť Vaše posolstvo a značku ďalej a ďalej, s radosťou a nadšením – alebo zamestnancov, ktorí pri Vás budú stáť v dobrom aj zlom, pretože ich v práci nedrží plat, ale Váš cieľ. Drží ich tam to, čo chcete zmeniť a dosiahnuť, pretože vidia, že je to dôležité posolstvo. Oddaná komunita sa nedá premeniť na čísla a zapísať do kolónky aktív, ale je to to najlepšie, čo môžete získať.

(Zdanlivé) Nevýhody

Ak sa rozhodnete postaviť na čelo poHNUTIA, nemôžete sa na svet pozerať tak ako doteraz. Už nie je dôležitý trhový podiel. Nie je vôbec dôležité, či ste lepší ako konkurencia. Dôležitá sa stáva Vaša komunita. A dôležitejšie než to, kto v nej je bude to, kto v nej nie je. Budete si musieť začať zákazníkov vyberať a nebáť sa pustiť tých, ktorí už k Vám nepatria. Na jednej konferencii som počul krásnu vetu: „Chcete mať dobrých zákazníkov? Tak nemajte zlých.“

Táto veta platí v prípade „poHnutia“ desaťnásobne.

Nebojte sa rozpáliť vášne.

Ak raz budete čeriť hladinu, musíte sa pripraviť na to, že sa na Vás budú ľudia pozerať rôzne. Niektorí Vás možno budú nenávidieť, ale tak to už chodí, keď otvorene poviete názor, ktorý sa nezhoduje s väčšinou. Nebudete sa môcť každému zapáčiť. Možno rozpálite vášne a bude Vás plný internet. V takej chvíli sa nedívajte na Vašich neprajníkov, radšej sa pozrite na svojich oddaných fanúšikov, pretože pre nich to všetko robíte – a oni Vás preto majú radi.

Cesta odlišnosti nie je jednoduchá. Pamätajte však, že len tí tvrdohlaví odlišní jedinci menia svojou viditeľnou alebo aj neviditeľnou prácou svet k lepšiemu. Aj Vy ho môžete zlepšiť ľuďom vo Vašom „hnutí“. Len musíte na túto cestu vykročiť.

Ilustračná fotografia: goodfon.com